FRISKOLEN

Læring i trygge rammer

INDSKOLINGEN

På Haubro Friskole starter man i 0. klasse efter sommerferien i det skoleår, hvor barnet fylder 6 år.

Inden skolestart tilbydes barnet en plads i vores før-skolegruppe. Her samles de børn, der skal gå i klasse sammen, og her lærer de klassekammerater, skolen og lærerne godt at kende før den egentlige skolestart.

I 0. klasse fokuserer vi på, at børnene trives, er trygge og bliver glade for at gå i skole. Dette er betydningsfuldt for deres fremtidige skolegang. Dagene og undervisningen tilrettelægges, så der er en naturlig fordeling af leg og undervisning. I den vekslende tilgang mellem undervisning og leg er der mulighed for at forstå sig selv i de nye skolerammer.

Vi er i 0. klasse opmærksomme på, at børn lærer forskelligt og fagligt er forskellige steder. Derfor forsøger vi at differentiere undervisningen og tilrettelægge den, så den tilgodeser børnenes individuelle behov og læringsstile.

MELLEMTRINET

Som på alle andre klassetrin er det vigtigste for os, at eleverne er glade for at gå i skole og lærer det, de skal.

Når man går i 4. klasse på Haubro Friskole, har man forladt indskolingen. Det, man har lært de første år, skal nu bruges på et højere og mere krævende niveau, og timetallet stiger i disse år.

I 5. klasse får eleverne flere nye fag: tysk, natur og teknik, kristendom og historie.

Lærerne stræber efter at skabe en god skoledag i samarbejde med eleverne gennem humor, gensidig respekt, differentieret undervisning og fuld opmærksomhed på den enkelte elevs behov.

Engagement og ansvarlighed er nøglebegreber i dagligdagen.

UDSKOLINGEN

For en elev i 7. til 9. klasse på Haubro Friskole er det skolens primære mål, at eleven når så højt et fagligt niveau som muligt og møder op hver dag med glæde og forventning. Eleverne modtager karakterer to gange om året på disse klassetrin.

Lærerne stræber efter at skabe en god skoledag sammen med eleverne gennem humor, gensidig respekt, differentieret undervisning og fuld opmærksomhed på den enkelte elevs behov.

Forholdet til lærerne spiller en central rolle i hverdagen i skolens overbygning. Engagement og ansvarlighed er nøglebegreber i dagligdagen.

Med det fællesskab, der gennem årene er opbygget mellem elever og lærere, mener vi, at det faglige miljø vil blomstre. Den enkelte elevs faglige og menneskelige udvikling er i højsædet i undervisningen, og vi har erfaret, at dette fører til stærke faglige kompetencer.

Eleverne arbejder meget på tværs af klassetrin, da projektorienteret undervisning er en stor del af hverdagen.

Vores mål er at forberede eleverne til et demokratisk samfundsliv, hvor selvværd, lysten til at lære videre og evnen til at anvende deres viden i praksis er vigtige grundpiller – uanset hvilken videre uddannelse de vælger.

Undervisningen afsluttes i 9. klasse med folkeskolens afgangsprøve (FSA).

VÆRDIGRUNDLAG

• Små klasser
  • Høj faglighed i alle fag
  • Sang, musik og kreativitet
  • Levende fortælling
  • Frihed til forskellighed
  • Medansvar for fællesskabet
  • Accept af hinandens forskelligheder
  • Tryghed, nærvær og trivsel
  • Inspiration og engagement
  • Sociale kompetencer
  • Kvalitet og rummelighed på inklusionsområdet
  • Respekt for hinanden og hinandens ejendele

VORES VÆRDIER

Haubro Friskole er en grundtvig-koldsk friskole, som blev grundlagt i 1898. På en sådan skole er det en tradition, at dagligdagen begynder med morgensang, Fader Vor og fortælling.

På Haubro Friskole ønsker vi at skabe et harmonisk og trygt sted for alle børn fra vuggestue til 9. klasse, hvor respekt og forståelse mellem børn og voksne er i fokus. Vi har et stærkt fokus på at udfordre hver enkelt elev både fagligt og socialt og lægger stor vægt på det praktisk-musiske som en del af elevens dannelse. Vores tilgang til skolens aktiviteter er seriøs, nutidig og engagerende.

Vi opbygger et læringsmiljø, hvor fordybelse, fantasi, fysisk udfoldelse og inspiration er nøglebegreber for elevernes trivsel og læring. Vi tror på, at glade børn lærer bedst, og derfor er vi sikre på, at dagligdagens nærhed, fællesskab og læringsmiljø er afgørende for elevens udvikling.

Vores børn går glade i skole – og glade hjem efter en god skoledag.

KONTAKT OS

EN SKOLE HELT TIL 9. KLASSE

Vi er en Grundtvig-Koldsk friskole med det formål at danne og uddanne eleverne til at blive livsduelige samfundsborgere i et demokratisk samfund. Hos os går børnene glade i skole og glade hjem efter en god skoledag.

Haubro Friskole har eksisteret som privat grundskole i 120 år og er medlem af Friskolerne, foreningen for danske friskoler. Skolen ligger i udkanten af Haubro, omgivet af grønne marker, å og enge.

Vores skole støttes af en kreds af forældre og skolekredsmedlemmer, som sammen definerer skolens værdigrundlag. Friskolen blev grundlagt i 1898, og den 1. januar 2015 fusionerede vi med Naturinstitutionen Sneglehuset, hvilket resulterede i en samlet institution med fælles bestyrelse. Naturinstitutionen Sneglehuset består af Vuggestuen Skovhuset og Børnehaven Sneglehuset.

Haubro Friskole tilbyder undervisning fra 0. til 9. klasse, hvor nogle klasser kan være sammenlæst. Siden 2016 har vi været tilmeldt undervisningsministeriets afgangsprøver for folkeskolen.

Alle børn fra 0 til 16 år kan dagligt mødes på de fælles grønne arealer, der omgiver vores bygninger.